مبانی کار افرینی دکتر غلامحسین حسینی نیا31
نوشته شده توسط : محمد رضا ثمری

 

دانشکده کارآفرینی _دانشگاه تهران

درس طراحی و تدوین طرح کسب و کار

مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کارافرینی – گرایش خدمات و کشاورزی

کسب و کار کشاورزی

((تولید اسانس از گیاه نعناع برای مصرف در صنعت دخانیات))

استاد محترم :دکتر حسینی نیا

ارائه دهنده :

محمد رضا بریری افراجردی

 

 

1- خلاصه مدیریتی :

ساختار سازمانی

 

چارچوبساختارسازمانيكاملا" بصورتنوآورانهطراحيشدهاست .دراينساختارچابكوپوياسعيشدهاستتاحوزهمديريتدرچهارپستسازمانيخلاصهگردد .مديريتعالي،مديريتعمليات،مديريتنوآوريومديريتدانشكهاينچهارحوزهدرتعاملمستمربايكديگرهستند.وباتشكيليكجامعهكنشيپايداروپويادرخلقمستمردانشجديدبرايسازمانايفانقشكنند.

8-2 .وظايف:

مسئولارشدعمليات:

مديريتعملياتيكسبوكاررابرعهدهدارد. فروش،بهينهسازيمستمرخدماتبهمصرفكننده،توسعهخدماتموجود،بازاريابيآشكار،تحقيقوتوسعهكاربردي،ونوآوريپيوستهدراينحيطهقراردارند. بهعلاوه،مديريتواحدهايكسبوكار،وارتباطباپييمانكاران،قسمتها،سيرگزارشاتكاريوراهبردهايكوتاهمدتنيزدراينمحدودهقرارميگيرند.

مسئولارشددانش :

ازآنجاكهتواناييكارمندان،متشكلازدوسرمايهفيزيكيودانشياست،مديريتبراينسرمايههابايددرحيطهمسئوليتهايمديرجديديباشدكهوظايفاو،مديريتمالي ( مسئولارشدامورمالي ) ،تداركات (معمولاًمعاونداراييهايغيرمنقولوتداركات)،افرادوفرآيندها ( مديريتمنابعانساني) ،وسيستمهاياطلاعاتي ( مديرارشداطلاعات) راشاملشود. مجموعهاينعوامل ( بهغيرازامورمالي) رشتهمهندسيزيرساختدانشراتشكيلميدهندمديريتاينسيستمرامديرارشددانشبرعهدهدارد.

مسئولارشدنوآوري :

مسئولورهبرفرآيندتوسعهقابليتهاوساختارسازمانيبهمنظورتسلطبرآيندهكسبوكار،بازاريابيپنهان،نوآوريناپيوستهبانضمامتحقيقوتوسعهوتسلطبرفناوريجديد،ايجادشركتهايزايشيبراساسفرصتهايشناساييشدهرابرعهدهدارد.مديرارشدنوآوريمسئولآيندهسازماندربلندمدتميباشد . ازطرفي،توسعهخدماتموجودبرنوآوريپيوستهتمركزداردوبهعنوانفعاليتيدربطنكسبوكاروظيفهمديريتعملياتميباشد.

برنامهآموزشوتوجيهكاركنان: 2

مديريتمديردانشمديرنوآوريمديرعملياتمنشيباتوجهبهبرنامهيتعيينتعدادونوعنيرويانسانيموردنيازكهدرقسمتقبلبهآنپرداختيم . واحدآموزششركتكهازبخشهايزيرتشكيلشده،وظيفهيآموزشوتوجيهكاركنانرابرعهدهدارد.

مديريتآموزش

كارشناسنيازسنجيوبرنامهريزيآموزشي

كارشناسارزيابيوبررسينتايج

انواعآموزشهايدرنظرگرفتهشدهبرايكاركنانشاملبخشهايزيرميشود:

آموزشهايپيشازخدمت

آموزشهايضمنخدمت

آموزشهايعمومي)ايمني،بهداشت،مديريتاسترسو ...))

مدلپاداشوجبرانخدمت

سازماناعتقادداردبخشيازسودحاصلازارزشهايخلقشدهبايدبينحلقههايتوليدكنندهارزشتقسيمشودلذاكليهكارمندانسازمانعلاوهبرحقوقماهيانهدر 20 درصدازسودخالصنيزبصورتمساويسهيمهستنداستراتژيسازمانبرايارائهپاداشاثربخشوهمچنينجلوگيريازبزرگيسازمانكهموجبعدمچابكيspin ) مناسبميگردد . علاوهبرمشاركتكليهكاركناندرسودخالصتاكيدبرحمايتازشركتهايزايشياست. (off

شركتهايزايشيشركتهاييهستندكهپيشناساييفرصتهايجديدتوسطافرادسازمانبصورتمستقلوليتحتمالكيتسازمانمادرفعاليتميكننداينمدلراامروزه،صاحبنظرانبهترينروشبرايجبرانخدمتكاركنانخلاقوجلوگيريازبزرگيسازمانميدانند.

2- تحلیل صنعت و بازار :

2-1 روند های کلان

انقلابدانشوتكنولوژيدردودههاخيربشدتمحيطكسبوكاررادچاردگرگونينموده است .بطوريكهپيشبينيهانشانميدهدكهدردهههايآيندهحدود3 درصدازنيرويكار دربخشكشاورزيو 4درصددربخشصنعتو 93 درصددربخشخدماتمشغولبهفعاليت خواهندبود. لذاچنينميتواننتيجهگرفتكهكسبو كارهايمبتنيبرخدماتدرآينده دوراندرخشانيراتجربهخوهندكرد.درحالحاضرايندرصددركشورمابهترتيب 22 درصد صنعت، 24 درصدكشاورزيو 54 درصد خدماتاستكهبخشخدماتعليرغماينكهبخش اعظميازفعاليتهارا بهخوداختصاصداده استامابيشترفعاليتهايشدلالياستوفقط5-6 درصد ازمنابعدرجهتتوسعهخدماتبكارميرود. ازآنجائيكهحدود2/3 هزینه کالا نتیجه فعالیت های خدماتی است و از سویی فعالیت های مولد در زمینه خدمات در کشور ما حدود 6 درصد است لذا می توان چنین نتیجه گرفت که در ایران کسب و کار مبتنی بر خدمات در آینده رشد چشمگیری خواهد یافت.علاوه بر رشد جمعیت، رشد اقتصادی دهه های اخیرکشورهای در حال توسعه، از عوامل اصلی افزایش مصرف مواد دخانی در این کشورها به حسابمی آید. این مسأله سبب شده تا نسبت جمعیت افراد بالغ (۱۵ سال به بالا) که مواددخانی مصرف می کنند نسبت به کل جمعیت از ۵۹ درصد در سال ۱۹۷۵ به ۶۸ درصد در سال۲۰۰۰و سپس به بیش از ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۵ افزایش یابد.

بهبود تکنولوژی تولید محصولات دخانی در کشورهای در حال توسعه کهبا هزینه پایین نیروی کار همراه است، می تواند مزایای قابل توجهی برای تولید وصادرات محصولات دخانی این کشورها فراهم آورد.

طی دهه های اخیر، تغییرات گسترده ای در الگوی تقاضا، تولید وتجارت تنباکو و سیگارت ایجاد شده است.

میزان تقاضای تنباکو طی سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۵، به طور متوسطسالانه ۲ درصد رشد داشته و از ۲/۴ میلیون تن در سال های آغازین دهه ۱۹۷۰ به ۵/۶میلیون تن در سال ۲۰۰۰ و سپس به حدود ۷/۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۵ رسیده است. در سال۲۰۰۵حدود ۵/۴ میلیون تن از ۵/۶ میلیون تن تقاضای موجود، به کشورهای در حال توسعهاختصاص داشته است. در همین مدت، میزان مصرف تنباکو در کشورهای توسعه یافته سالانه۲/۰درصد کاهش یافته است، در حالی که طی همین دوره، مصرف تنباکوی کشورهای در حالتوسعه ۱/۳ درصد افزایش داشته که بیشترین میزان افزایش تقاضا مربوط به کشور چین بودهاست. میزان تقاضای تنباکو این کشور از ۷/۰ میلیون تن در سال ۱۹۷۰ به ۶/۲ میلیون تندر سال های نخست دهه ۱۹۹۰ و پس از آن، با اندکی کاهش به ۴/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۵رسیده است.

گفتنی است، علاوه بر رشد جمعیت، رشد اقتصادی دهه های اخیرکشورهای در حال توسعه، از عوامل اصلی افزایش مصرف مواد دخانی در این کشورها به حسابمی آید. این مسأله سبب شده تا نسبت جمعیت افراد بالغ (۱۵ سال به بالا) که مواددخانی مصرف می کنند نسبت به کل جمعیت از ۵۹ درصد در سال ۱۹۷۵ به ۶۸ درصد در سال۲۰۰۰و سپس به بیش از ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۵ افزایش یابد. این نسبت در کشورهای توسعهیافته با رشد به مراتب ملایم تری از ۷۵ درصد در سال ۱۹۷۵ به ۸۱ درصد در سال ۲۰۰۵رسیده است. این نسبت در سال ۲۰۰۵ برای کل جهان حدود ۷۲ بوده است.

تولید جهانی برگ تنباکو (خشک شده) از ۲/۴ میلیون تن در سال ۱۹۷۰ (با سطح زیر کشت ۸۰/۳ میلیون هکتار) به ۹/ ۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ (با سطح زیر کشت۱۷/۴میلیون هکتار) و ۸/۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۵ (با سطح زیرکشت ۰۹/ ۵ میلیونهکتار) رسیده است. گفتنی است، میزان تولید تنباکو در کشورهای توسعه یافته از ۸/ ۱میلیون تن در سال ۱۹۷۰ به ۲/ ۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۵ کاهش یافته است. اما درکشورهای در حال توسعه از ۵/۲ میلیون تن در سال ۱۹۷۰ به ۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۵رسیده که بیانگر ۱۴۰ درصد رشد می باشد.

در حال حاضر حدود ۶۸/۰ میلیون هکتار در کشورهای توسعه یافته و۴۱/۴میلیون هکتار در کشورهای در حال توسعه، زیر کشت تنباکو قرار دارد. در اینمیان، چین با سطح زیرکشتی معادل ۸۸/ ۱ میلیون هکتار، به تنهایی ۴۱ درصد تولید جهانیو حدود نیمی از تولید تنباکو کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص داده است.

تولید جهانی سیگارت از دو میلیون و ۹۸۱ هزار تن در سال ۱۹۷۰ به۵میلیون و ۹۴۲ هزار تن در سال ۲۰۰۵ بالغ شده است. در همین راستا، تولید سیگارت ازنیمه دهه ۱۹۸۰ به سرعت در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است. در واقع، بسیاریاز سرمایه گذاری های مستقیم خارجی این صنعت که توسط شرکت های چندملیتی در کشورهایدر حال توسعه انجام شده، موجب افزایش تولید این محصول شده است. در حال حاضر کشورهایدر حال توسعه ۶۳ درصد تولید جهانی سیگارت را در اختیار دارند. تولید سیگارت در اینکشورها با رشد ۲۸۰ درصدی، از ۹۹۱ هزار تن در سال ۱۹۷۰ به ۳ میلیون و ۷۶۹ هزار تن درسال ۲۰۰۵ رسیده است.

 
 

در الگوهای تجارت مواد دخانی، طی دهه های گذشته تغییرات قابلتوجهی روی داده است. به طور متوسط، ۲۵ درصد تولید برگ تنباکو در سطح بین المللیمورد تجارت قرار می گیرد. در این میان، با افزایش صادرات تنباکوی کشورهای در حالتوسعه ای چون برزیل، زیمباوه ومالاوی، برخی از تولیدکنندگان پرسابقه همچون ایالاتمتحد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه در حال از دست دادن سهم خود در بازارصادرات برگ تنباکو هستند. در سال ۲۰۰۵، کشورهای در حال توسعه با یک میلیون و ۳۷۳هزار تن صادرات تنباکو، حدود ۷۷ درصد صادرات جهانی این محصول را در اختیار داشتهاند. در سال های اولیه دهه ۱۹۷۰، میزان صادرات تنباکو این کشورها ۷۵۱ هزار تن بودهاست. واردات تنباکو کشورهای در حال توسعه نیز در سال ۲۰۰۵ معادل ۴۷۰ هزار تن بودهکه ۲۱ درصد کل واردات جهانی تنباکو یعنی دو میلیون و ۱۵۱ هزار تن را در بر می گیرد. همچنین میزان صادرات سیگارت در کشورهای در حال توسعه با رشدیقابل توجه از ۱۶ هزار تن در سال های نخست دهه ۱۹۷۰ به حدود ۲۰۶ هزار تن در سال ۱۹۹۰و سپس با رشدی ۱۰۳ درصدی به ۴۱۹ هزار تن در سال ۲۰۰۵ بالغ شده است. این در حالی استکه کل صادرات سیگارت دنیا در سال ۲۰۰۵ حدود یک میلیون و ۲۳۷ هزار تن بوده است. از سوی دیگر، در حالی که کشورهای در حال توسعه در سال ۱۹۷۰ حدود۳۴هزار تن سیگارت مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین کرده اند، این میزانواردات تا سال ۱۹۹۰ به ۲۰۵ هزار تن و سپس به ۲۵۶ هزار تن در سال ۲۰۰۵ افزایش یافتهاست. کل واردات جهانی سیگارت در سال ۲۰۰۵ حدود ۵۳۶ هزار تن بوده است که ۲۸۰ هزار تنآن (معادل ۵۲ درصد) به کشورهای توسعه یافته اختصاص داشته است. بدین ترتیب، کشورهایدر حال توسعه طی سال های اخیر بیشتر از آن که سیگارت وارد کنند، آن را صادر کردهاند. این کشورها در حال حاضر ۳۳ درصد کل صادرات سیگارت و بیش از ۴۷ درصد واردات اینمحصول دخانی را در اختیار دارند.

سناریوهای ۲۰۱1

پیش بینی تقاضا، تولید و تجارت مواد دخانی در سال های آتی بهعوامل متعددی وابسته است. در این میان، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل FAO( )، برمبنای دو سناریوی مختلف، پیش بینی هایی را برای سال ۲۰۱1 مواد دخانی ارایه دادهاست. در سناریوی اول، تغییرات احتمالی در میزان تقاضای مصرف کنندگان، روند تولید وتغییر سیاست گذاری های ملی و بین المللی در خصوص سطح تولید، مصرف و تجارت به ویژهبا در نظر گرفتن تأثیر کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات، موردتوجه قرار گرفته است. در سناریوی دوم نیز تأثیر سیاست های قیمتی و غیرقیمتی دولت هاشامل افزایش مالیات ها، کاهش حمایت از تولید تنباکو و در نظر گرفتن ممنوعیت هایتبلیغی و ترویجی برای دخانیات، در نظر گرفته شده است. به گزارش واحد اطلاعات واخبار ماهنامه<اقتصاد ایران>، نتایج این گزارش حاکی از آن است که میزانتقاضای جهانی تنباکو تا سال ۲۰۱1 به ۱/۷ میلیون تن بر اساس سناریوی اول و ۴/۶میلیون تن بر اساس سناریوی دوم خواهد رسید. البته میزان تقاضای تنباکو در کشورهای توسعه یافته و در حالتوسعه، دو روند متفاوت را طی خواهد کرد، به طوری که کشورهای توسعه یافته در سال۲۰۱1تنها دو میلیون و ۵۰ هزار تن تقاضا برای تنباکو خواهند داشت که ۱۶ درصد کمتراز تقاضای تنباکو آنها در سال ۲۰۰۵ می باشد. بدین ترتیب، سهم مصرف تنباکو کشورهایتوسعه یافته در این سال تنها ۲۹ درصد مصرف جهانی خواهد بود که در مقایسه با سهم ۳۲درصدی مصرف آنها در سال ۲۰۰۵ کاهش نشان می دهد. در همین حال، میزان تقاضای تنباکوکشورهای در حال توسعه با ۱۲ درصد رشد به ۵ میلیون و ۹۰ هزار تن خواهد رسید. در اینمیان، پیش بینی شده حدود ۸۰ درصد افزایش تقاضای تنباکو به کشورهای خاور نزدیک بهویژه چین اختصاص داشته باشد. سهم مصرف تنباکو چین در سال ۲۰۱1 حدود ۴۳ درصد کلتقاضای تنباکو جهان خواهد بود. از سوی دیگر، نتایج حاصل از این گزارش حاکی از آن است که میزانمصرف به ازای هر فرد بالغ، روندی کاهنده را طی خواهد کرد. بر اساس سناریوی اول،میزان مصرف به ازای هر فرد ۵/ ۱ کیلوگرم در سال و بر اساس سناریوی دوم، حدود ۳/ ۱کیلوگرم خواهد بود که به ترتیب بیانگر ۱۰ و ۲۰ درصد کاهش در مقایسه با سال های نخستدهه ۱۹۹۰ می باشد. بدین ترتیب، سیاست های قیمتی و غیرقیمتی دولت ها در کاهش میزانمصرف سرانه تنباکو، دو برابر مؤثرتر خواهد بود.

تولید و تجارت

چشم انداز میزان تولید تنباکو تا سال ۲۰۱1 بر اساس سناریوی اولبه بیش از ۱/۷ میلیون تن و بر مبنای سناریوی دوم به ۴/۶ میلیون تن خواهد رسید. بدینترتیب، بر اساس سناریوی دوم، میزان تولید تنباکو حتی از سطوح تولید سال های اولیهدهه ۱۹۹۰ (با سطح تولیدی معادل ۳/۶ میلیون تن)، کمتر خواهد بود. این در حالی است کهسهم تولید کشورهای در حال توسعه با روندی صعودی از ۷۶ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۸۷ درصددر سال ۲۰۱۰ خواهد رسید. در این میان، چین با بیش از ۶/۲ میلیون تن همچنان بزرگترینتولیدکننده تنباکو در سال ۲۰۱۰ باقی خواهد ماند. بعد از چین، دو کشور هند و برزیلقرار خواهند داشت. در این سال، مالاوی و زیمباوه همچنان بزرگترین صادرکنندگانتنباکو خواهند بود.

صادرات و واردات تنباکو نیز تا سال ۲۰۱۰ با رشد همراه خواهدبود. نرخ رشد سالانه صادرات تنباکو به طور متوسط ۸/۰ درصد بر اساس سناریوی اول و۶/۰درصد بر اساس سناریوی دوم در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ خواهد بود که انتظارمی رود حجم صادرات را به ترتیب به ۲/۲ و ۱۶/۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ افزایش دهد. درعین حال، حجم واردات با ۷/۰ درصد افزایش سالانه، به ۲/۲ میلیون تن بر مبنای هر دوسناریو خواهد رسید.

از سوی دیگر، فائو FAO پیش بینی کرده تا سال ۲۰۱۰ از ظرفیتصادرات کشورهای توسعه یافته کاسته شده و به ظرفیت واردات آنها اضافه می شود. برعکس، در کشورهای در حال توسعه، شیفت تجارت از واردات به سمت صادرات خواهد بود. دراین میان، تولید در کشورهای در حال توسعه همچون برزیل، مالاوی و زیمباوه از لحاظقیمتی بسیار رقابت پذیر خواهد بود. این مسأله منجر به بهبود رقابت پذیری آنها بادیگر کشورهای توسعه یافته صادرکننده تنباکو خواهد شد.

برای مثال، ارزش قیمتی یک واحد صادرات تنباکو در ایالات متحدبیش از دو برابر قیمت جهانی است که از یک سو بیانگر بالا بودن کیفیت محصول و از سویدیگر، بالا بودن هزینه تولید در این کشور است. در کل، بهبود تکنولوژی های تولیدتنباکو و محصولات دخانی در کشورهای در حال توسعه که با هزینه پایین نیروی کار همراهاست، می تواند مزایای قابل توجهی برای این کشورها در صنعت دخانیات به همراه آورد. در مقابل، هر گونه حمایت از تولید تنباکو نیز می تواند وضعیت را به نفع برخی ازکشورهای در حال توسعه همچون برزیل، زیمباوه، مالاوی، هندوستان، ترکیه و چین تغییردهد.

در عین حال، یافته های این گزارش حاکی از آن است که سیاست گذاریملی با هدف کاهش مصرف تنباکو، نیاز به تمرکز بر محوریت تقاضا دارد. کاهش میزانتقاضا در کشورهای در حال توسعه در میان مدت همانند آنچه که در کشورهای توسعه یافتهطی سال های اخیر دیده شده، با توجه به رشد جمعیت و رشد اقتصادی بالا، چندان آساننخواهد بود. تنها راهکار موجود، کاهش میزان مصرف از طریق مالیات ها و سیاست هایغیرقیمتی مستقیم می باشد.

2-2 تحلیل صنعت دخانیات

صنعت دخانیات در دنیا :

براساس آخرین تحلیل رسمی در دنیا بازار دخانیات از لحاظ سود رسانی در رتبه چهارم قرار دارد. در حال حاضر یک میلیارد نفر از افراد بزرگسال (بالای 18 سال) در جهان سیگار مصرف می کنند. حجم جهانی مصرف سیگار در حدود 5 تریلیارد در سال می باشد. ده بازار بزرگ جهان 65 % از حجم سیگار جهان را در بر دارد. 22 % از سود آوری این صنعت به آمریکا و 8/ 22 % به بقیه کشورهای دنیا تعلق دارد. رشد صنعت سیگار در چین از سال 2003 تهدیدی جدی برای کشورها و سازندگان صنعت دخانیات بوده و به خاطر مصرف بالای چین، تولید کنندگان سیگار دنیا سعی در نفوذ در بازار چین را دارند. سود خالص چین از بابت سود سیگار براساس آمار سال 2005 ، 2/7 میلیارد دلار بوده که هر سال در حدود 15 % بر این مبلغ افزوده می شود. پنج شرکت معتبر در دنیا بعنوان پیشرو در این صنعت مطرح می باشند که به ترتیب :

1)Philip Morris industry با 18 % سهم بازار

2) (BAT(British American Tobacco با 16 % سهم بازار

3) (JTI (Jappan Tobacco industry با 8 % سهم بازار

4) Imperial Tobacco با 3 % سهم بازار

5) Atadis , Gallaher جمعاً با 5 % سهم بازار در رده پنجم جای می گیرند.

صنعت دخانیات در ایران :

از سال 1320 و پس از ورود شرکتها و دول غربی به ایران صنعت دخانیات در ایران دچار تحول اساسی گردید. حکومت وقت به صنعت دخانیات به چشم منبع درآمد می نگریست و از آن زمان شروع به وارد کردن ماشین آلات مدرن برای تولید تنباکو و سیگار در ایران بوده اند. قبل از انقلاب و همچنین تا اواخر دهه 70 (بعد از انقلاب) تمامی شرکتهای سیگار خارجی فعالیت غیر رسمی و غیر قانونی در ایران داشته اند. در سال 1379 دولت بمنظور حمایت از صنعت دخانیات ایران (ITC) و همچنین جلوگیری از ورود سیگارهای قاچاق اقدام به عقد قرارداد با شرکتهای خارجی برای ورود سیگار نمود. سه شرکت معتبر دخانی دنیا شامل BATو JTI و KTG (Korean Tobacco Groups) جزء این دسته می باشند. در حال حاضر شرکت BAT با 22 % سهم بازار، شرکت JTI با 25 % ، KTG با 16 % و ITC (شرکت تنباکوی ایران) با 20 % سهم بازار و سیگارهای قاچاق با 17 % سهم بازار در ایران مشغول به فعالیت می باشند.

موقعیت و درآمد صنعت دخانیات در ایران :

دخانیات در ایران جزء زیر مجموعه های وزارت صنایع و معادن می باشد. براساس آمار و با توجه به تعرفه های ورود سیگارهای خارجی و همچنین آمار گرفته شده از دخانیات 20 % از بودجه کشور از طریق درآمدهای ناشی از عوارض و تعرفه محصولات دخانی حاصل می شود (این آمار غیر رسمی بوده و آمار رسمی 13 % را نشان می دهد). با توجه به اهمیت این صنعت از لحاظ تأمین بودجه کشور و همچنین در نظر گرفتن قوانین مصرف محصولات دخانی در ایران دولت در پی یافتن راه حلی برای از دست ندادن این درآمد و همچنین جذب سرمایه های خارجی می باشد.

تهدیدهای صنعت دخانیات در ایران :

مهمترین تهدید برای صنعت دخانیات در ایران ورود سیگارهای قاچاق و همچنین تولید و واردات سیگارهای تقلبی می باشد. دلیل اصلی این تهدید عدم پرداخت مالیات و عوارض گمرکی بوده و این مهم باعث پائین آمدن قیمت مصرف برای محصولات دخانی شده و موقعیت شرکتهای دخانی داخلی و خارجی را در ایران تهدید می کند. بمنظور مقابله با این مسئله از سال 1389 جریمه های سنگینی برای وارد کنندگان (قاچاقچیان) و فروشندگان کلی و جزئی در نظر گرفته شده است.

سیستمهای فروش شرکتهای دخانی :

براساس مطالعات انجام شده سه نوع سیستم فروش برای محصولات دخانی تعریف شده است :

1-عمده فروشی

2- Semiwholesale (شبه عمده فروشی)

3- سیستم خرده فروشی و پخش مویرگی.

با توجه به رقابت شدید بین شرکتهای تولید کننده تمامی شرکتهای خارجی در ایران سعی در راه اندازی سیستم DSS یا خرده فروشی دارند که شرکت BAT بعنوان پیشرو این سیستم در ایران اولین بار با همکاری شرکت GDC اقدام به راه اندازی این سیستم نمود.

قوانین موجود در جمهوری اسلامی برای صنعت دخانیات :

تبلیغ هرگونه مواد دخانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصول ممنوع بوده و برخورد شدید قانونی با این مهم می نمایند. با توجه به این نکته تمامی شرکتهای دخانی سعی در ارائه مستقیم محصول به مصرف کننده دارند و از فروشندگان خود به عنوان اصلی ترین وسیله ارائه و تبلیغ محصول خود استفاده می نمایند.

توصیه به تازه واردان درا مر ورود و سرمایه گذاری در صنعت دخانیات :

قوانین موجود در کشور هیچ کدام،به نفع تولید کنندگان محصولات دخانی نمی باشد بنابراین فعالیت در این صنعت نیاز به یک برنامه دقیق تحقیقی و بازاریابی دارد. کلیه شرکتهای خارجی و داخلی باید قبل از ورود و یا تولید محصول تمامی موارد قانونی و رقابتی را در نظر گرفته و پس از تعریف دقیق برای سیستمهای فروش خود اقدام به ورود به این صنعت نمایند.

بر کسی پوشیده نیست که صنعت دخانیات بعد از صنعت نفت و تولید اسلحه پر درآمدترین صنعت در دنیا میباشد و تولید کنندگان در صدد توسعه بازار و یافتن بازارهای جدید می باشند. بیشترین درآمد و بیشترین افزایش نرخ سهام در بازارهای جهانی مربوط به شرکتهای دخانی بوده و با وجود رکود اقتصادی در دو سال اخیر، تمامی شرکتهای سیگار روند رو به رشد اقتصادی خود را دارا بوده اند.

4-         مطالعات بازار

4-1 تامین کننده

مهمترین عنصر تشکیل دهنده در این محصول نعنا می باشد.عنایانعناعاز این گیاه اسانسی به نام منتولاستخراج می‌کنند که برای خوشبو کردن داروها و خنک کننده سیگار به کار می‌رود.

4-1-1آمار زراعت نعناع در ایران

وزارت جهاد کشاورزی

بانک اطلاعات زراعت

سال 89-88

ناماستان

سطح زیر کشت (هکتار)

تولید (تن)

عملکرد (کیلوگرم)

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

آذربايجان‌شرقي

73770

27172

100942

666510.72

65836.59

732347.31

9034.98

2422.96

آذربايجان‌غربي

80949

5310

86259

547923.92

14551.19

562475.11

6768.75

2740.34

اردبيل

18816

3381

22197

124928.55

12602.67

137531.22

6639.49

3727.5

اصفهان

24442

11

24453

259817.72

27.5

259845.22

10629.97

2500

ايلام

1347

0

1347

16904.78

0

16904.78

12549.95

0

بوشهر

400

0

400

5097.82

0

5097.82

12744.54

0

تهران

6580

0

6580

95823.99

0

95823.99

14562.92

0

جنوب استان کرمان

13515

0

13515

182786.41

0

182786.41

13524.71

0

چهارمحال‌بختياري

16569

0

16569

163246.51

0

163246.51

9852.53

0

خراسان جنوبي

4639

0

4639

48670.54

0

48670.54

10491.6

0

خراسان رضوي

32405

706

33111

292077.55

756.53

292834.08

9013.35

1071.57

خراسان شمالي

7707

4087

11794

44924.04

5409.34

50333.38

5828.99

1323.55

خوزستان

2640

0

2640

29354.55

0

29354.55

11119.15

0

زنجان

24683

5519

30202

138635.61

11729.41

150365.02

5616.64

2125.28

سمنان

5401

196

5597

45000

199.95

45199.95

8331.79

1020.15

سيستان وبلوچستان

14944

0

14944

348088.89

0

348088.89

23292.89

0

فارس

22250

0

22250

219105.95

0

219105.95

9847.46

0

قزوين

17864

25

17889

222454.85

23.63

222478.48

12452.69

945

قم

7832

0

7832

101631.55

0

101631.55

12976.45

0

كردستان

30740

0

30740

289525.08

0

289525.08

9418.51

0

كرمان

41220

0

41220

506869.1

0

506869.1

12296.68

0

كرمانشاه

1840

0

1840

17510.86

0

17510.86

9516.77

0

كهگيلويه وبويراحمد

1039

8

1047

7334.8

54.88

7389.68

7059.48

6860

گلستان

1715

669

2384

22072.61

6689.99

28762.6

12870.33

9999.98

گيلان

5

131

136

45.04

797.6

842.64

9007

6088.55

لرستان

8754

0

8754

132986.61

0

132986.61

15191.52

0

مازندران

4498

2139

6637

29463.2

16662.08

46125.28

6550.29

7789.66

مرکزي

28335

54

28389

256908.14

41.51

256949.65

9066.81

768.74

هرمزگان

542

0

542

4067.6

0

4067.6

7504.79

0

همدان

46233

1118

47351

674506.75

4470.25

678977

14589.29

3998.43

يزد

6529

0

6529

90808.36

0

90808.36

13908.46

0

كل كشور

548203

50526

598729

5585082.07

139853.12

5724935.19

10187.98

2767.94

سال 88-87

ناماستان

سطح زیر کشت (هکتار)

تولید (تن)

عملکرد (کیلوگرم)

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

آذربايجان‌شرقي

71621

24132

95753

599432.83

42201.8

641634.63

8369.51

1748.79

آذربايجان‌غربي

86080

7029

93109

625732.65

22318.93

648051.58

7269.2

3175.26

اردبيل

36582

11729

48311

386490.44

52690.9

439181.34

10565.04

4492.36

اصفهان

27431

26

27457

206785.02

27.2

206812.22

7538.37

1046.15

ايلام

1246

0

1246

10828.78

0

10828.78

8690.83

0

بوشهر

159

0

159

2389.63

0

2389.63

15029.09

0

تهران

8221

0

8221

106245.28

0

106245.28

12923.64

0

جنوب استان کرمان

11451

0

11451

126720.83

0

126720.83

11066.35

0

چهارمحال‌بختياري

16944

0

16944

173277.39

0

173277.39

10226.47

0

خراسان جنوبي

2381

0

2381

15370.63

0

15370.63

6455.53

0

خراسان رضوي

32537

472

33009

260396.04

1171.31

261567.35

8003.07

2481.58

خراسان شمالي

4458

3384

7842

24514.62

4625.56

29140.18

5499.02

1366.89

خوزستان

1927

0

1927

23569.17

0

23569.17

12231.01

0

زنجان

34800

245

35045

156598.89

386.95

156985.84

4499.97

1579.39

سمنان

5900

0

5900

41066.69

0

41066.69

6960.46

0

سيستان وبلوچستان

14954

0

14954

269152.38

0

269152.38

17998.69

0

فارس

18784

0

18784

200648.93

0

200648.93

10681.91

0

قزوين

22628

228

22856

236597.36

898.13

237495.49

10455.96

3939.17

قم

8578

0

8578

86495.88

0

86495.88

10083.46

0

كردستان

30394

115

30509

244856.72

294.4

245151.12

8056.09

2560

كرمان

31567

0

31567

312555.62

0

312555.62

9901.34

0

كرمانشاه

6160

0

6160

49691.94

0

49691.94

8066.87

0

كهگيلويه وبويراحمد

1735

0

1735

12403.16

0

12403.16

7148.79

0

گلستان

1821

124

1945

18372.06

1078

19450.06

10088.99

8693.55

گيلان

124

1011

1135

259.21

4026.32

4285.53

2090.44

3982.51

لرستان

14412

0

14412

74035.38

0

74035.38

5137.06

0

مازندران

5015

3759

8774

25125.78

24131.96

49257.74

5010.13

6419.78

مرکزي

27545

0

27545

167802.04

0

167802.04

6091.92

0

هرمزگان

323

0

323

3336.19

0

3336.19

10328.77

0

همدان

47723

1042

48765

515774.82

2204.41

517979.23

10807.68

2115.56

يزد

6295

0

6295

75958.99

0

75958.99

12066.56

0

كل كشور

579796

53296

633092

5052485.32

156055.87

5208541.19

8714.25

2928.1

سال 87-86

ناماستان

سطح زیر کشت (هکتار)

تولید (تن)

عملکرد (کیلوگرم)

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

آذربايجان‌شرقي

72448

24056

96504

572114

29534.33

601648.33

7896.89

1227.73

آذربايجان‌غربي

85414

6064

91478

499962.49

13501.56

513464.05

5853.4

2226.51

اردبيل

38460

8796

47256

275167.33

19426.2

294593.53

7154.64

2208.53

اصفهان

27267

151

27418

248209.2

438.53

248647.73

9102.92

2904.15

ايلام

1304

0

1304

9490.74

0

9490.74

7278.18

0

بوشهر

437

0

437

6326

0

6326

14475.97

0

تهران

8826

11

8837

110731.1

52.65

110783.75

12546.01

4786.36

جنوب استان کرمان

6192

0

6192

69212.95

0

69212.95

11177.8

0

چهارمحال‌بختياري

17069

0

17069

166624.82

0

166624.82

9761.84

0

خراسان جنوبي

5650

0

5650

29229.52

0

29229.52

5173.37

0

خراسان رضوي

32308

309

32617

214268.64

326.07

214594.71

6632.06

1055.26

خراسان شمالي

6227

4375

10602

22311.59

4124.48

26436.07

3583.04

942.74

خوزستان

1856

0

1856

15156.32

0

15156.32

8166.12

0

زنجان

21115

4972

26087

101793.86

4732.79

106526.65

4820.93

951.89

سمنان

5489

38

5527

36006.17

56.84

36063.01

6559.7

1495.68

سيستان وبلوچستان

13043

0

13043

196298.32

0

196298.32

15050.09

0

فارس

14171

0

14171

133861.29

0

133861.29

9446.14

0

قزوين

21456

12

21468

228157.87

11.59

228169.46

10633.76

966

قم

8759

0

8759

97719.27

0

97719.27

11156.44

0

كردستان

29075

0

29075

229579.56

0

229579.56

7896.12

0

كرمان

42937

0

42937

480345.8

0

480345.8

11187.22

0

كرمانشاه

5470

0

5470

47293.23

0

47293.23

8645.93

0

كهگيلويه وبويراحمد

2922

0

2922

16617

0

16617

5686.86

0

گلستان

2791

157

2948

23958.82

1238.03

25196.85

8584.31

7885.55

گيلان

0

490

490

0

1332.73

1332.73

0

2719.85

لرستان

12267

0

12267

87241.4

0

87241.4

7111.88

0

مازندران

1485

1241

2726

15789.91

13012.4

28802.31

10632.93

10485.41

مرکزي

25795

0

25795

198297.95

0

198297.95

7687.46

0

هرمزگان

115

0

115

587.92

0

587.92

5112.36

0

همدان

48910

1176

50086

528229.07

2307.85

530536.92

10800.02

1962.45

يزد

6406

0

6406

77468.31

0

77468.31

12093.09

0

كل كشور

565664

51848

617512

4738050.43

90096.03

4828146.46

8376.09

1737.7

سال 86-85

ناماستان

سطح زیر کشت (هکتار)

تولید (تن)

عملکرد (کیلوگرم)

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

جمع

آبی

دیم

آذربايجان‌شرقي

70349

22346

92695

506173.41

44572.89

550746.3

7195.18

1994.67

آذربايجان‌غربي

79555

8354

87909

528885.44

27551.72

556437.16

6648.05

3298.03

اردبيل

24074

8781

32855

151738.38

27961.5

179699.88

6303

3184.32

اصفهان

32482

299

32781

336558.83

825.72

337384.55

10361.39

2761.62

ايلام

2139

0

2139

20989.23

0

20989.23

9812.64

0

بوشهر

151

0

151

4058.75

0

4058.75

26879.14

0

تهران

8656

0

8656

110316.61

0

110316.61

12744.53

0

جنوب استان کرمان

10113

0

10113

114232.12

0

114232.12

11295.57

0

چهارمحال‌بختياري

16912

0

16912

163709.76

0

163709.76

9680.09

0

خراسان جنوبي

4849

0

4849

23560.17

0

23560.17

4858.77

0

خراسان رضوي

29427

2412

31839

285821.7

3762.63

289584.33

9712.91

1559.96

خراسان شمالي

7868

15725

23593

36018.7

22596.6

58615.3

4577.87

1436.99

خوزستان

2763

0

2763

30634.04

0

30634.04

11087.24

0

زنجان

23842

2035

25877

262890.78

4827.05

267717.83

11026.37

2372.01

سمنان

5642

472

6114

43092.67

913.25

44005.92

7637.84

1934.86

سيستان وبلوچستان

13060

0

13060

219689.1

0

219689.1

16821.52

0

فارس

17916

0

17916

194360.88

0

194360.88

10848.45

0

قزوين

16277

8

16285

179401.96

28.95

179430.91

11021.81

3618.75

قم

5903

0

5903

66201.51

0

66201.51

11214.89

0

كردستان

28682

100

28782

209695.41

249.1

209944.51

7311.05

2491

كرمان

46248

0

46248

586398.11

0

586398.11

12679.43

0

كرمانشاه

2468

0

2468

17317.47

0

17317.47

7016.8

0

كهگيلويه وبويراحمد

3751

0

3751

30745.35

0

30745.35

8196.58

0

گلستان

72

30

102

552.36

750

1302.36

7671.67

25000

گيلان

14

258

272

55.02

1532

1587.02

3930.29

5937.97

لرستان

18463

0

18463

118946.51

0

118946.51

6442.43

0

مازندران

3951

335

4286

50245.74

3388.35

53634.09

12717.22

10114.48

مرکزي

23915

13

23928

202483.18

34.44

202517.62

8466.79

2649.08

هرمزگان

12

0

12

77.17

0

77.17

6430.58

0

همدان

50200

760

50960

556190.8

3269.35

559460.15

11079.5

4301.78

يزد

6683

0

6683

81497.42

0

81497.42

12194.74

0

كل كشور

556437

61928

618365

5132538.58

142263.55

5274802.13

9223.93

2297.24

 

4-1-2مهمترین شرکت های تولید و پخش نعناع

 

ردیف

نام تامین کننده

آدرس

شماره تلفن

1

شرکت کشت و صنعت قطران گل ایران

دفتر مرکزی : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از خیابان دکتر بهشتی کوچه ناله پلاک 10 طبقه 2

88721514-021

2

شرکت آوند

دفتر مرکزی :خ. شهيدمطهري - بعد از چهارراه مفتح بين خيابان جهانتاب و پارسا - پ. 159 - واحد 7

نام مسئول : رضا گلستانه

8744389-021

3

شرکت گل کاران

آدرس: دليجان - كيلومتر 44 جاده كاشان

(0362336) 2185~6

 

4-1-2 معرفی شرکت کشت و صنعت قطران گل ایران به عنوان تامین کننده اصلی

شركت كشت و صنعت قطران گل ايران

شركت كشت و صنعت قطران گل ايران با هدف انواع اسانس‌هاي گياهي، گلاب و عرقيات در سال 1368 تأسيس گرديد. از فن‌آوري مدرن و تجهيز جهت توليد محصول با كيفيت به كار گرفته شده و اين مهم با برخورداري از كادر مجرب و با دانش و آزمايشگاه مجهز تضمين كننده كيفيت محصولات شركت كشت و صنعت قطران گل ايران مي‌باشد.

اين شركت با در اختيار داشتن واحد كشت، مواد اوليه را از محل كاشت تا برداشت مطابق با روش‌ها و استانداردهاي قابل قبول تأمين مي‌نمايد و در كليه مراحل كيفيت مواد اوليه مورد بررسي و بازبيني قرار مي‌گيرد و هم اكنون در اقصي نقاط كشور و متناسب با شرايط اقليمي‌،كاشت گياهان جهت تأمين مواد اوليه مورد احتياج با متد علمي‌و روز در جريان است.

ليست محصولاتي كه توسط شركت كشت و صنعت قطران گل ايران توليد و قابل ارائه مي‌باشد به شرح پيوست مي‌باشد، لازم به ذكر است اين شركت در خصوص توليد اسانس داراي پروانه ساخت بوده و داراي گواهي HACCCAP و ISO مي‌باشد.

4-2 مشتری

شرکت های تولید کننده دخانیات در ایران به دو قسمت سیگار های ملی و سیگار های مشارکتی تقسیم می شوند .

4-2-1سیگارهای ملی :

 

ردیف

عنوان شرکت

1

بهمن

2

سی

3

تیر

4

98

5

فروردین

6

اشنو

7

هما

8

مهر

4-2-2 سیگار های مشارکتی :

ردیف

عنوان شرکت

1

مونتانا

2

پالمان

3

اسی

4

پین

4-3 رقبا

4-3-1 رقبای داخلی

ردیف

نام شرکت

محصول

محل استقرار

تاریخ مجوز

ظرفیت

1

غلامرضازنگنهماهیدشتی

مانتیل

تهران

1386

ا (تن)

2

محمدرضاعتباتی

انواعاسانسشیمیایی

خراسانرضوي- نیشابور

1380

100(تن)

3

ستارهسهیلسامان

انواعاسانسشیمیایی

تهران

1387

1000(تن)

4

کیمیاافشرهپارس

انواعاسانسشیمیایی

تهران

1385

1400(تن)

5

 

نادرکرهبندي

اسانسمصنوعی

مرکزي- اراك

1385

25 (تن)

 

 

4-3-2 رقبای خارجی

میزانوارداتاسانستوتونوتنباکودرسالهايمختلفدرجداولهای زیرقابلارائهشدهاست.

اسانس توتونوتنباکودرسال 89

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

چین

29061100

19019

3090270860

300052

2

آلمان

29061100

6060

1546344972

149904

3

هند

29061100

4230

490000000

46742

4

هلند

29061100

1850

463800724

44693

5

سوئیس

29061100

40

74462460

7165

جمع کل

5664879016

548556

             

اسانس توتونوتنباکودرسال 88

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

هند

29061100

6000

995158566

100033

2

آلمان

29061100

5970

890843424

90290

3

چین

29061100

6630

652116981

65630

4

انگلیس

29061100

2482

575014548

58705

5

هلند

29061100

50

14097512

1460

جمع کل

3127231030

316118

             

اسانس توتونوتنباکودرسال 87

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

چین

29061100

10400

1620457304

175405

2

آلمان

29061100

6725

1330544849

144160

3

هند

29061100

1345

250279482

26661

جمع کل

3201281635

346227

             

اسانس توتونوتنباکودرسال 86

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

آلمان

29061100

5380

1327836066

143278

2

چین

29061100

6790

1249933727

134616

3

انگلستان

29061100

120

91570000

9820

4

ترکیه

29061100

250

71078580

7650

جمع کل

2740418373

295363

             

اسانس توتونوتنباکودرسال 85

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

آلمان

29061100

12500

2179037784

237294

2

چین

29061100

9200

1834900348

199241

3

امارات متحده عربی

29061100

18225

254862399

27800

4

هند

29061100

500

124962016

13537

جمع کل

4393762547

477872

             

اسانس توتونوتنباکودرسال 85

ردیف

کشور طرف معامله

تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

1

آلمان

29061100

3160

301170829

33438

2

چین

29061100

1530

217079768

24054

3

امارات متحده عربی

29061100

5440

70096671

7678

4

ژاپن

29061100

120

29905100

3336

5

اسپانیا

29061100

200

27059129

3007

جمع کل

645311497

71513

             

 

روند واردات اسانس توتون و تنباکو

 

3-5 اندازه بازار

(قوت فرصت )

(استفاده از فرصت ها SO با نقاط قوت)

(قوت فرصت )

(استفاده از فرصت ها SO با نقاط قوت)

(قوت فرصت )

(استفاده از فرصت ها SO با نقاط قوت)

(قوت فرصت )

(استفاده از فرصت ها SO با نقاط قوت)

5- محصولات و خدمات :

1 - معرفیمحصول

هرنخسیگارازچهارجزءاصلیدرستشدهاستکهعبارتنداز:

- 1توتون 2-کاغذ،اسانسومواد نگهدارنده- 3چسب- 4فیلتر

اسانس هایاروغن هايفرارازجملهموادموثرگیاهانهستندکهشاملمخلوطپیچیده ايازمواد شیمیاییآلیمثلترپینوئیدها ،آلدئیدها ،الکلها ،استرها ،ستن هاو ... میباشند. اسانس هانوعیترکیبات فراربودهکهازتقطیرموادفرارموجوددراندامهايمختلفگیاهانتازهیاخشکهمراهبابخارآببدست میآیدووزنمخصوصآنهاغالباازآبکمتراست. بهطورکلیترکیباتبیرنگهستند (بهخصوصاگر تازهتهیهشدهباشند) ولیبراثرمرورزماندراثراکسیدشدنرنگآنهاتیرهمیگردد. بهطورکلیاسانس- هادرالکلکاملاحلمی شوند ،درحالیکهباآبغیرقابلاختلاطهستند؛امابهاندازهکمیدرآبحل شدهوبويخودرابهآنانتقالمی دهند (مانندعرقیاتگیاهیوگلاب) کهمادهاصلیموجوددرآنبراثر حرارت،گرماوهواتغییرمییابد. همچنینطعماسانسهانیزبایکدیگرمتفاوتاست. اسانس هاداراي خصوصیاتمشترکیبودهوعمدتاترپینوئیدهاییهستندکهقابلتقطیربوده ،لکهثابترويکاغذبجانمی- گذارند،برخلافروغنهايثابتباقلیاییهاصابونینمیشوند. آنهادارايطعمهايگس،ملایم،سوزاننده، تلخوشیرینمی باشندوبهسهدستهطبیعی،مشابهطبیعی (شبهطبیعی) ومصنوعیتقسیممیشوند.

اسانس هايطبیعیوترکیباتوابسته (اولئورزین،گامرزین،اولئوگامرزین)،فرآوردههاییهستندکهاز موادخامگیاهیمعطربایکیازروشهايتقطیر (آب،بخار،آبوبخارو ... )،فشردن (فشردنبخشبرونبر ولایهبیرونیپوستمرکبات) واستخراجباحلالبدستمی آیند. اسانس هايمشابهطبیعیفرآورده هاییهستندکهحاصلازترکیبمواداولیهمعطربودهوازنظربو مشابهاسانسهايطبیعیمیباشند. اسانس هايمصنوعیفرآورده هاییهستندکهبهطورتجاريازموادشیمیاییآلیمشابهاسانسهاي طبیعیتهیهمی گردندوبوییمشابهاسانسهايطبیعیرادارامیباشند.  درتولیدسیگاراسانسدارازمانتولکهنوعیاسانس نعنامی باشد،بهطورگستردهاستفادهمی شودو اسانسهايدیگربهندرتوبسیارکمترازمانتولدرتولیدسیگارمورداستفادهقرارمی گیرند.

2- ناموکدآیسیک محصول

متداولترینطبقهبنديودستهبنديدرفعالیتهاياقتصاديهمانتقسیم بنديآیسیکاست.  تقسیم بنديآیسیکطبقتعریفعبارتاستاز: طبقه بنديودسته بندياستانداردبین المللیفعالیت هاي اقتصادي. ایندسته بنديباتوجهبهنوعصنعتومحصولتولیدشدهبههریککدهاییدو ،چهاروهشت رقمیاختصاصدادهمی شود . محصولاینمطالعهاسانسمصرفیدرتولیدسیگارمی باشد. کدآیسیک 3 در جدول ( 1) ارائهشدهاست.

جدول ( 1): کدآیسیک 3 محصول

ردیف

شرحمحصول

کدمحصول

1

مانتول( نوعیاسانسنعنا )

24291413

2

اسانسمصنوعی

24291412

3

انواعاسانسهايشیمیایی

24291410

4

اسانسمیوه

15491420

2- 1 شمارهتعرفهگمرکی

دردادوستادهايبین المللیجهتکدبنديکالادرامرصادراتووارداتومبادلاتتجاريوهمچنین تعیینحقوقگمرکیوغیرهازدونوعطبقه بندياستفادهمی شودکهعبارتاستازطبقه بنديونامگذاري براساسبروکسلوطبقه بنديمرکزاستانداردوتجارتبینالمللی. برهمیناساسدرمبادلاتبازرگانی خارجیایرانطبقه بنديبروکسلجهتطبقه بنديکالاهااستفادهمی شود.  درکتاب "آمارصادراتووارداتگمركجمهورياسلامیایران"  کدتعرفهگمرکیبرايمانتول ، 29061100 می باشد.

1-3 بررسیوارائهاستاندارد

استانداردهايملیبرايارزیابیاسانس هايمختلفدرجدولزیر ارائهشدهاست. اسانسطبیعینعنا صحراییازتقطیرسرشاخه هايگلدار گیاه Menta× Piperita L ازخانواده Lamiaceae بابخار آببهدست می آید.

موضوعشمارهاستاندارد

موضوعشمارهاستاندارد

اسانسها- نمونهبرداري

4378

اسانس هااندازه گیريموادباقیماندهپسازتبخیر- روشآزمون

2274

اسانس ها- اندازهگیريضریبشکست- روشآزمون

2274-4

اسانس ها- اندازهگیريموادباقیماندهپسازتقطیردرخلاء

2274-5

اسانس ها- اندازهگیريارزشکربنیلبهروشکلرور

2274-6

اسانس ها- نمونهبرداري

2274-7

اسانس ها- اندازهگیريموادباقیماندهپسازتبخیر- روشآزمون

2274-8

اسانس ها- اندازهگیريضریبشکست- روشآزمون

2274-9

اسانس ها- اندازهگیريموادباقیماندهپسازتقطیردرخلاء

4377

اسانس ها- اندازهگیريارزشکربنیلبهروشکلرور

3754

 

 

 6- 1 توضیحمواردمصرفوکاربرد

اسانس هابهعنوانطعم دهندهومعطرکنندهمورداستفادهقرارمی گیرند. آنچهدراینمطالعهمورد توجهاست،اسانس هايمصرفیدرتولیدسیگاراست.  اسانس هاباعثخنک شدنسیگاروایجادبويمطبوع درآنمی شوند. ازمانتولدرخودتوتونسیگاراستفادهمی شودوحتیبرايافزایشتأثیر،رويکاغذو فیلترسیگارنیزازاینمادهاستفادهمی شود.

7 1 بررسیکالاهايجایگزینیوتجزیهوتحلیلاثراتآنبرمصرفمحصول

باتوجهبهاینکهاسانسموردنظرطبیعیمیباشد،فقطامکانجایگزینیآنبااسانس شیمیاییوجوددارد. همچنینباوجوداینکهسیگاربهنوبهخودکاملابرايسلامتیانسانمضرمی باشد،استفادهازاسانس-هايشیمیاییمی توانداثراتنامطلوب تريرويانسانگذارد. بههمیندلیلنمی توانبراياینمحصولکالايجایگزینمعرفینمود. همچنینلازمبهذکراستکهاسانس هايطبیعینیزباعثزیان بارترشدناثراتمنفیسیگارمی شوندودرواقعکشیدنسیگارهايطعم دارخطرناك ترازسیگارهايمعمولیمی اشد. سیگارهايمانتول دارظاهراخنک ترهستند،ولیدرحقیقتاعتیادبیشتريمی آورند.

 

رقیب اول

رقیب دوم

رقیب سوم

محصول

کیفیت بالا

کیفیت بالا

کیفیت متوسط

قیمت گذاری

قیمت مناسب

قیمت مناسب

قیمت بالا

زنجیره توزیع

از طریق شبکه اینترنت

 

 

ابزارهای تبلیغاتی

عالی

خوب

متوسط

منابع مالی

با منابع مالی عالی

با منابع مالی بالا

با منابع مالی متوسط

 

 

5-8 عوامل موثر در تصمیم قیمت گذاری :

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالعات فنی

1-کاشت نعناع

 

شرح گیاه

گیاهی است علفی ، پایا و دارای ساقه هائی بر دو نوع خزنده و زیرزمینی که از نوع اول آن در محل گره ها، دسته ای از ریشه های نابجا به درون زمین نفوذ کرده از سمت مقابل آن، یک شاخه قائم و برگ دار و کوچک خارج می شود که در خاتمه منجر به پیدایش پایه های جداگانه در فواصل مختلف ساقه خزنده، در محل پیدایش ریشه های نابجا می گردد. برگهای آن متقابل ، بیضوی،نوک تیز، دندانه دار، کمی پوشیده از کرک به درازای 4 تا 7 سانتی متر و به عرض 2 تا 3 سانتی متر است ابعاد مذکور در شاخه های گلدار نیز همیشه کمتر از شاخه های عقیم می باشد. ساقه این گیاه چهار گوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است و در محل هر یک از گره های آن، دو برگ متقابل دیده می شود. گلهای آن در ماههای مرداد و شهریور ظاهر می گردند، رنگ گلی روشن یا کم و بیش ارغوانی مایل به بنفش دارند و به تعداد زیاد نیز در مجاورت یکدیگر به نحوی مجتمع می شوند که مجموعاً در قسمت انتهایی ساقه ها‏، به صورت سنبله هائی با شکل ظاهری بیضوی نوک تیز جلوه می کنند. این گیاه یک دورگه طبیعی از 2 گونه Mentha viridis و Mentha aquatica می باشد. این گیاه دارای فرمها و واریته های متعددی است که از جمله Menthe poivree noire که گلهای آن به رنگ قرمز قهوه ای است و فرم Menthe poivree blanche که گلهایش سفید رنگ است. تذکر : پونه یا پودنه که بطور وحشی در گیلان می روید نام علمی آن Mentha pulegium می باشد. و گونه Mentha sylvestris بنام پونه کوهی است نعنای سبز که نام علمی آن Mentha viridis می باشد در آذربایجان نزدیک تبریز و در بلوچستان به طور خودرو می روید.(برگهای آن سبز تیره بدون دمبرگ بدون تار) Mentha aquatical L. در سراسر شمال ایران و سایر مناطق به طور خود رو می روید. Mentha arvensis که در بلوچستان به حالت خودرو رویده می شود.

5-                       برنامه مالی

محاسبههزینه هايسالانه

هزینههايپرسنلی

برايمحاسبههزینههايسالانهپرسنلابتدابایدتعدادپرسنل (اعمازاداري،عملیاتیو ...) بههمراهتخصصهریکمشخصگردد. درجدولزیرتعدادپرسنلکارخانهبههمراهتخصصهریکنشاندادهشدهاست.

تعدادوتخصصپرسنلموردنیازبرايکارخانهبههمراهحقوقومزایايدرنظرگرفتهشدهبرايهریک

ردیف

سمت

میزان تحصیلات

تعداد

تخصص مورد نیاز

شیفت

حقوق پایه برای هر نفر

بیمه برای هر نفر

خاص پرداختی بر اساس تعداد

1

مدیر عامل

کارشناسی ارشد و بالاتر

1

MBA

صبح

15000

3450

18450

2

مدیر کارخانه

کارشناسی و بالاتر

2

مهندسی شیمی

سه شیفت

13000

2990

31980

3

کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد و بالاتر

2

صنایع غذای

صبح

10000

2300

24600

4

کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد و بالاتر

1

مهندسی شیمی و طراحی فرایند

صبح

10000

2300

12300

5

کارشناس

کارشناسی

1

شیمی کاربردی

صبح

7000

1610

8610

6

کارشناس

کارشناسی

1

شیمی تجزیه (کنترل کیفیت )

صبح

7000

1610

8610

7

پرسنل تولید

کارشناسی

9

 

سه شیفت

6000

1380

66420

8

مدیر مالی

کارشناسی ارشد

1

مدیریت مالی

صبح

10000

2300

12300

9

مدیر فروش

کارشناسی و بالاتر

1

بازاریابی و فروش

صبح

8000

1840

9840

10

معاون حقوقی

کارشناسی ارشد

1

امورقراردادها

صبح

10000

2300

12300

11

حسابدار

کارشناسی

1

حسابدار

صبح

7000

1610

8610

12

کارشناس فروش

کارشناسی

2

ارتباط با مشتری

صبح

6000

1380

14760

13

 

منشی

فوق دیپلم یا کارشناسی

1

منشی

صبح

5000

1150

6150

14

لجستیک

دیپلم

1

رانندگی

صبح

4000

920

4920

15

آبدارچی

دیپلم

1

آبدارچی

صبح

4000

92

4920

16

نگهبان

دیپلم

2

نگهبان

 

4000

92

9840

 

هزینه های آب و برق, گاز و تلفن

هزینه برق کارخانه عمدتا مربوط به سیستم های روشنایی و دستگاه های موجود در خط تولیدکارخانه می باشد. میزانمساحتتقریبیکارخانه 5000 متردرنظرگرفتهمیشود. برايکارخانه 8 خطتلفن، 2 خطنمابردرنظرگرفتهمیشود. هزینه هايسالانهآب،برق،گازوتلفنکارخانهدرجدولزیرارائهشده است. متغیر x بهعنوانحداقلظرفیتکارخانهدرنظرگرفتهشدهاستوواحدآنکیلوگرمبرساعتمی باشد.

هزینههايسالانهآب،برق،گازوتلفن

ردیف

عنوان مصرف

میزان مصرف

واحد

هزینه ریالی به ازای واحد

متوسط ساعات دسترسی سالانه

مبلغ سالانه (هزار ریال)

1

آب

0.05

m3/hr

4000

5280

1056

2

برق

50 + 0/15×x

kW

425

7200

153000 + 459 ×x

3

گاز

30 + 0/3×x

m3/hr

700

7200

151200 + 1512 ×x

4

تلفن

10

خط

800

5280

42240

5

مجموع

1971 ×x + 5 34749

           

هزینه خرید مواد اولیه

نام،میزانمصرفوهزینهمواداولیهموردنیازدرجدولزیرارائهشدهاست.

هزینههايسالانهمواداولیه

ردیف

نام ماده

مقدار(کیلوگرم به ازای هر تن محصول)

قیمت واحد (ریال)

قیمت کل به ازای هر تن محصول (هزار ریال)

1

روغن نعنا

1600

120000

192000

2

مواد شیمیایی

160

2620

2/419

3

مواد برای بسته بندی محصول

-

-

140

مجموع

2/192559

         

هزینهخدماتفروش(ازقبیلحملوتوزیع)

هزینهخدماتفروششاملحملوتوزیعمحصولکارخانهمیباشد. هزینهحملوتوزیعمحصولکارخانه 300 هزارریالبهازايهرتندرنظرگرفتهشدهاست.

درجدولهزینههايسالانهاحداثکارخانهبرايسالهايعمرکارخانهنشاندادهشدهاست. 

هزینههايسالانهاحداثکارخانه

ردیف

عنوان هزینه

مبلغ سالانه هزینه

واحد هزینه

1

پرسنلی

4073760

هزارریال

2

آب , برق , گاز و تلفن

+ 347496  1971 × x

هزارریال

 

3

خرید مواد اولیه

1386426/24 ×x

هزارریال

4

خدمات فروش

2160 ×x

هزارریال

برايمحاسبهحداقلظرفیتکارخانه،باتوجهبهوابستهبودنمتغیرهايمربوطبههزینه هايروشهايریاضیاستفادهمیگردد. بادرنظرگرفتنمتغیرxبهعنوانحداقلظرفیتکارخانه،رابطهبینهزینه هايسالانهبامتغیردرنظرگرفتهشدهبهشکلیکفرمولریاضیاستخراجمیشود. اینفرمولبهصورتزیرمیباشد:

= هزینه های سالانه کارخانه ( هزار ریال)

 

بامشخصشدنهزینه هايسالانهکارخانه،لازماستتاهزینهاولیهاحداثکارخانهودرآمدهايسالانه نیزمشخصگرددتابتوانمحاسباتراتکمیلوظرفیتکارخانهرامشخصنمود. برايتعیینهزینه هاي اولیهاحداثکارخانهبایدابتداملزوماتاولیهاحداثکارخانهمشخصشودوپسازآنباتعیینمقدار هزینههریکازملزومات،هزینهاولیهاحداثکارخانهتعیینگردد.

 

ملزوماتاحداثکارخانهبهشرحزیرمیباشد:

خریدزمین: فرضمیشودکهمحلاحداثکارخانهدرشهركصنعتیمیباشد. هزینههرمتر

زمیندرشهركهايصنعتیاستانتهرانبهطورمتوسط450000 ریالدرنظرگرفتهمیشود.

بنابرایناگرفرضکنیممساحتزمینموردنیاز5000 مترمیباشد،هزینهخریدزمین2250

میلیونریالبدستمیآید.

عملیاتعمرانیواحداثکارخانه: برايمحاسبههزینهعملیاتعمرانیواحداثکارخانهکه

شاملهزینهساختسوله،بخشاداري،انبار،فضايسبز،کانالکشیوجدولبندي،خیابانکشی،

تأمینسیستمگرمایشیوسرمایشی،تأمینسیستمروشناییو... میباشد،فرضمیشودهزینه

هرمتر1000000 ریالمیباشد. بنابراینهزینهعملیاتعمرانیواحداثکارخانه5000 میلیون

ریالبدستمیآید.

تأمینآب،برق،گازوتلفنموردنیازکارخانه: هزینهتأمینآب،برق،گازوتلفندرجدول

نشاندادهشدهاست.

جدولهزینهبرقراريانشعابآب،برق،گازوتلفنموردنیازکارخانه

ردیف

عنوان انشعاب مورد نیاز

هزینه برقراری انشعاب (هزار ریال)

تعداد

هزینه کل(هزار ریال)

1

آب

12600

1

12600

2

برق

131/82345 ×x + 44054/7

 

1

131/82345 ×x + 44054/7

3

گاز

132000

1

132000

4

تلفن

500

10

5000

5

 

 

 

131/82345 ×x + 193654/7

 

تأمینتجهیزاتخطتولید)تجهیزاتخطتولیدووسایلآزمایشگاهی(:

تجهیزاتعمدهموردنیازعبارتنداز:

- سیستمسرمایش

- سانتریفیوژسنگینبادور RPM1200

- راکتورهمزن داربرايواکنش

- خشک کندارايترموستاتبرايکنترلدما

- فیلترخلأ

- مخازننگهداريمواد)آبتصفیهشده،محصول و ...)

- تجهیزاتواحدیوتیلیتی

- دستگاههايبسته بنديمحصول

- تجهیزاتآزمایشگاهی

 

قیمتتجهیزاتوماشینآلاتموردنیاز37 میلیونریالبهازايهرکیلوگرمبرساعتمحصول

تولیديتخمینزدهمیشود.

 

- سایرهزینه ها: برايدرنظرگرفتنسایرهزینه هايپیش بینینشدهدرطولدورهاحداث

کارخانه،مبلغ3 درصدبههزینهاولیهاحداثکارخانهاضافهمیگردد.

 

: هزینههاياولیهاحداثکارخانه

ردیف

عنوان هزینه سرمایه گذاری

مبلغ هزینه

واحد مبلغ

1

خرید زمین کارخانه

2250000

هزارریال

2

عملیات عمرانی و احداث کارخانه

5000000

هزارریال

3

انشعاب و اختصاص آب , برق , گاز و تلفن

131/82345 ×x + 193654/7

هزارریال

4

تجهیزات خط تولید

37000 ×x

هزارریال

 

بنابراینهزینههاياولیهسرمایهگذاريبراياحداثکارخانهبهشکلیکفرمولریاضیبهصورتزیرمحاسبهمیگردد

 

درمرحلهآخرازمحاسباتاقتصادياحداثکارخانهبرايتعیینحداقلظرفیتکارخانه،لازماستتادرآمدهايسالانهکارخانهنیزمحاسبهگردد. درآمدکارخانهمدنظرفقطازطریقفروشمنتولومحصول

جانبیآنکهD-Mentholisedبهمشتریانحاصلمیگردد. قیمتD-Mentholised 40000 ریالبهازاي

هرکیلوگرمدرنظرگرفتهمیشود. همچنینلازمبهذکراستکهبهازايتولیدهرکیلوگرممنتول، 0.428 کیلوگرم D-Mentholisedتولیدمیشود.

بنابرایندرآمدهايسالانهکارخانهدرقالبفرمولریاضیبهشرحزیرمیباشد

 

درنهایتلازماستتااستهلاكساختمانهاوتجهیزاتکارخانهمحاسبهگردد. براساساطلاعاتکتابمجموعهقوانینمالیاتهايمستقیممیزاناستهلاكتجهیزاتوساختمانهايکارخانهتعیینمی-شود. بهطورمتوسطاستهلاكتجهیزات 10 سالواستهلاكساختمانها 10 % درنظرگرفتهمیشود.

بنابراینهزینهاستهلاكازرابطهزیرحسابمیشود:

 

باکاملشدنمحاسباتاقتصادياحداثکارخانه،درمرحلهبعدباکمکردنهزینههايسالانهواستهلاكکارخانهازدرآمدهايسالانهکارخانه،سودناخالصمحاسبهمیشود. 25 درصدسودناخالصبهعنوانمالیاتازدرآمدهاکسرشدهوسودخالصمحاسبهمیشود.باتعیینسودخالصسالانه،درمرحلهبعددورهبازگشتسرمایهمحاسبهمیشود. باتوجهبهمطالبفوقالذکرسودخالصسالانهازفرمولزیرمحاسبهمیشود:

 

برايمحاسبهدورهبازگشتسرمایهدوفرمولموردنیازاستکهایندوفرمولعبارتنداز:

 

براساسفرمولشماره 1،براياینکهسودخالصسالانهکارخانهمثبتباشد،حداقلظرفیتسالانهموردنیازکارخانهدرحدود 42 تنمیباشد.

درجدول ( 19 ) نحوهانتخابظرفیتبهینهکارخانهنشاندادهشدهاست.

انتخاب ظرفیت بهینه کارخانه

ردیف

ظرفیت

انتخابی )تن(

سودخالص سالانه

)میلیونریال(

هزینهاولیهسرمایه-گذاري )میلیونریال(

دورهبازگشت

سرمایه )سال(

1

2/43

140/838

7896/439

56/07

2

4/50

807/593

7934/685

9/83

3

6/57

1474/348

7972/930

5/41

4

8/64

2141/104

8011/176

3/74

5

0/72

2807/859

8049/422

2/87

6

2/79

3474/614

8087/668

2/33

7

4/86

4141/369

8125/914

1/96

8

6/93

4808/124

8164/159

1/70

9

8/100

5474/879

8202/405

1/50

10

0/108

634/6141

8240/651

1/34

11

2/115

398/6808

8278/897

1/22

 

میزانمواداولیهعمدهموردنیازسالانهومحلتأمینآنازخارجیاداخلکشور قیمتارزيوریالیآنوبررسیتحولاتاساسیدرروندتأمیناقلامعمدهموردنیاز درگذشتهوآینده پیشنهادمنطقهمناسببراياجرايطرح

امکانتأمینمواداولیهدرداخلکشوروجوددارد. همچنیندرصورتکمبودمواداولیه،میتوانآنهاراازمنابعخارجیتأمیننمودکهقیمتهايوارداتآنهابامحاسباتدرنظرگرفتهشدهدربالافرقچندانینداردودرصورتوارداتمواداولیهبازهمطرحدارايتوجیهاقتصاديمیباشد.

پیشنهادمنطقهمناسببراياجرايطرح

منطقهمناسببراياجرايطرح،میتواندباتوجهبهنزدیکیبهمصرفکنندگانمحصول(کارخانه هاي سیگار(ویانزدیکبودنبهمحلتأمینمواداولیهانتخابشود. باتوجهبهآنچهذکرگردید،می تواناستان-هايتهران،اصفهان،گیلان،مازندران،گلستانراجهتاحداثکارخانهنامبرد.

 

وضعیت تأمیننیرويانسانیوتعداداشتغال

ازنظرتأمیننیرويانسانیکارخانهمشکلیوجودنداردومطابقجدول ( 13 ) بایدتخصصهايموردنیازجذبکارخانهشود. تخصصهايموردنیازبهراحتیدرکشوروجودداردوبهراحتینیروهايباتجربهومتخصصجذبکارخانهمیشوند.

بررسیوتعیینمیزانتأمینآب،برق،سوخت،امکاناتمخابراتیوارتباطی )راه-   راه آهنفرودگاهبندر( ...  وچگونگیامکانتأمینآنهادرمنطقهمناسببراي اجرايطرح

براساسظرفیتبهینهتخمینزدهشده،میزانمصرفآب،برقوسوختارائهشدهاست.

ردیف

عنوان اشتراک

دیماند درخواستی

واحد

مصرف سالانه

واحد

1

آب

22

m3/month

264

m3

2

برق

60

kW

8/370

MW.hr

3

گاز

160

m3/hr

237600

m3

4

تلفن

10

خط

-

-

 

وضعیتحمایتهاياقتصاديوبازرگانی

یکیازمهمترینحمایتهايمالیبرايطرحهايصنعتیاعطايتسهیلاتبلندمدتبرايساختوتسهیلاتکوتاهمدتبرايخریدموادوملزوماتمصرفیسالانهطرحمیباشد. درادامهشرایطاینتسهیلاتبرايطرحهايصنعتیآمدهاست.

-1 دربخشسرمایهگذاريثابتجهتدریافتتسهیلاتبلندمدتبانکیاقلامذیلباضریبعنوانشده

تاسقف 70 درصدسرمایهگذاريثابتدرمحاسبهلحاظمیشود.

-1-1 ساختمانومحوطهسازيطرح،ماشینآلاتوتجهیزاتداخلی،تأسیساتوتجهیزاتکارگاهیبا

ضریب 60 درصدمحاسبهمیگردد.

-2-1 ماشینآلاتخارجیدرصورتاجرايطرحدرمناطقمحرومباضریب 90 درصدودرغیراین

صورتباضریب 75 درصدمحاسبهمیگردد.

-3-1 درصورتیکهحجمسرمایهگذاريماشینآلاتخارجیدرسرمایهگذاريثابتکمتراز 70 درصد باشد، اقلامبند1-1جهتدریافتتسهیلاتریالیباضریب 70 درصدمحاسبهمیگردد.

-2 اینامکانوجوددارد،طرحهاییکهبهمرحلهبهرهبرداريمیرسندسرمایهدرگردشموردنیازآنها

بهمیزان 70 درصدازشبکهبانکیتأمینگردد.

-3 نرخسودتسهیلاتریالیدروامهايبلندمدتوکوتاهمدتدربخشصنعت 12 درصدونرخسود تسهیلاتارزيLibor + % 2وهزینههايجانبی،مالیآندرحدود/ 251% مبلغتسهیلاتاعطاییونرخ سودتسهیلاتارزيبرايمناطقمحروم 3 درصدثابتمیباشد.

-4 مدتزماندورانمشارکت،تنفسوبازپرداختدرتسهیلاتریالیوارزيراباتوجهبهماهیتطرح

ازنقطهنظرسودآوريوبازگشتسرمایهحداکثر 8 سالدرنظرگرفتهمیشود.

-5 حداکثرمدتزمانتأمینمالیازمحلحسابذخیرهارزيبرايمناطقکمتوسعهیافتهومحروم

10 سالدرنظرگرفتهمیشود.

علاوهبرتسهیلاتمالیمعافیتهايمالیاتینیزبرايبرخیمناطقوجودداردکهبهشرحزیرمیباشد:

-1 بااجرايطرحدرشهركهايصنعتی،چهارسالاولبهرهبرداري 80 درصدمعافیتمالیاتیشامل

طرحخواهدشد.

-2 بااجرايطرحدرمناطقمحروم 10 سالاولبهرهبرداريشرکتازمالیاتمعافخواهدبود.

-3 مالیاتبرايمناطقعادي)بهجزشهركهايصنعتیومناطقمحروم 25 (درصدسودناخالص

تعیینشدهاست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع :

1.بخش تحقیقات (Pim & Research) شرکت BAT

2.بخش تحقیقات شرکت Ray

3.سایت اطلاعاتی شرکت دخانیات ایران ITC

4.سایت اطلاعاتی سازمان اقتصاد و دارایی

5.سایت رسمی سازمان مبارزه با مصرف محصولات دخانی (NGO)

.1معاونتتوسعهصنعتیوزارتصنایعومعدن،دفترآمارواطلاعرسانی

2.گمركجمهورياسلامیایران،دفترآمارواطلاعرسانی

3 .مجموعهقوانینمالیاتهايمستقیم،موسسهحسابرسیوخدماتمالیدایارایان،بهاهتمام

غلامحسیندوانی




:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: